Astre si glande

Pentru vremea la care a fost scrisa, dar si pentru momentul prezent cartea aceasta este o lucrare de pionierat. Chiar daca mai degraba un manual din care au de invatat si incepatorii si avansatii in aceasta stiinta sacra, paginile de fata ne invita la un nou mod de gandire si de abordare a cunoasterii astrologice.

Autorul a avut, la inceputul secolului trecut, geniala intuitie a aspectului ternar al existentei, care este, de fapt, si temelia crestinismului autentic. Cum anii ’20 au insemnat, pentru cultura romana, o deschidere formidabila catre spiritualitatea orientala, ne intrebam daca nu cumva Constantin Eratostene a avut acces la sursele filosofiei hinduse, in special la sivaismul casmirian, atat de puternic inrudit in esenta sa cu religia christica. Cand autorul vorbeste despre planete si Semne “sentiment, vointa, inteligenta”, calca pe urmele acestui sistem filosofic care pune in discutie cele trei aspecte fundamentale ale Divinului, cele trei energii operative esentiale ale Sale in Creatie: energia vointei atotputernice, energia cunoasterii perfecte si energia actiunii infailibile (sau puterea de a crea orice).

Energia vointei atotputernice se poate manifesta prin „planete si Semne vointa”, energia cunoasterii perfecte prin “planete si Semne inteligenta”, iar energia actiunii infailibile (sau puterea de a crea orice) se poate manifesta prin “planete si Semne sentiment” (caci sentimentul si dorinta sunt cele care ne pun pe toti in actiune, atunci cand iubim sau cand aspiram intens la ceva).

Aceasta maniera de abordare a astrologiei din perspectiva gandirii ternare ne trimite totodata la sistemul medical multimilenar hindus Ayurveda (Stiinta vietii) care, asemenea sivaismului casmirian, pune in discutie existenta deopotriva din perspectiva celor trei dosha-uri (cei trei factori de sanatate si de boala), dar si din perspectiva celor trei guna-uri (calitati fundamentale ale Creatiei); acestea reprezinta, la randul lor, modalitati de manifestare a energiilor esentiale divine care participa la Facerea Lumii.

Cele trei dosha-uri sunt Kapha, Pitta si Vata, fiecare in parte caracterizata de o alta combinatie energetica. Kapha dosha este Apa si Pamant, in analogie cu “planetele si Semnele sentiment”. Pitta dosha inseamna Apa si Foc, in analogie cu “planetele si Semnele vointa”. Vata dosha este Aer si Eter si se afla in analogie cu “planetele si Semnele inteligenta”.

Cele trei Guna-uri sunt Tamas (inertia si acumularea), Rajas (transformarea, vointa) si Sattva (miscarea, elevarea). Din acest punct de vedere, Tamas Guna este in analogie cu “planetele si Semnele sentiment”, Rajas Guna este in analogie cu “planetele si Semnele vointa”, iar Sattva Guna este in analogie cu “planetele si Semnele inteligenta”.

Cartea lui Eratostene ofera aceasta neasteptata posibilitate de a sintetiza cunoasteri spirituale autentice, de aceea trebuie considerata cu respect si interes major, fiindca este probabil scrisa pentru un timp viitor. Acest fapt explica probabil de ce este atat de singulara in peisajul autohton de specialitate si atat de marginalizata. Prezenta re-editare este, in acest caz, o reala si binemeritata punere in valoarea care i se cuvine.

Constantin Eratostene se situeaza in universul de gandire al lui Stefan Odobleja, un alt geniu al gandirii romanesti, care a studiat, analizat si sintetizat principiul fundamental al rezonantei in lucrarile sale, dintre care amintim Psihologia consonantica si Introducere in logica rezonantei. Acesti oameni deosebiti au avut intuitia legaturii totului cu tot, a unui Univers holografic in care partea exista in Intreg, iar Intregul se proiecteaza in fiecare atom al sau. (Prin “atomi” nu intelegem aici doar atomii fizici, ci si atomii spirituali si mentali.) Intr-un astfel de Univers, intre toate formele de manifestare exista tainice si permanente legaturi. Constantin Eratostene le numeste vibratii, iar Stefan Odobleja rezonante. Astazi, la distanta de aproape un secol fata de cei doi savanti valorosi, cand evolutia fizicii permite sa manevram cu usurinta conceptele de mai sus, ne este extrem de accesibil sa apreciem in paginile de fata deschiderea pe care autorul o face catre relatia dintre Macrocosmos si microcosmosul fiintei umane, prin intermediul astrologiei. Inca o data asadar, Astre si glande se dovedeste o carte pentru viitor, in care adevaratul pasionat are ce gasi si ce fructifica. Legea oculta a rezonantei, una dintre Legile divine fundamentale ale lumii in care traim, constituie in momentul de fata o tema mai mult decat actuala si un concept caruia i se acorda tot mai multa atentie in stiinta si cultura, foarte prezent si in sistemul yoga integrala. Este cazul sa amintim inca un nume romanesc, care prelungeste pentru urmatoarele secole zestrea stiintifica si spirituala a celor mai-sus amintiti, profesorul Gregorian Bivolaru, care a introdus acest concept in yoga in structurarea invataturilor ezoterice.

Am mentionat aici sistemul yoga deoarece Astre si glande poate fi privita si ca o carte initiatica. Lucrarea ofera informatii deosebit de pretioase despre sistemul endocrin (de asemenea domeniu de pionierat la inceputul secolului al XX-lea) in corelare directa cu planetele si Semnele zodiacale. Sistemul yoga si medicina ayurvedica privesc fiinta umana prin intermediul structurii sale energetice si spirituale al carei ax principal il constituie Sushumna Nadi (canalul medular al coloanei vertebrale) si cei sapte centri secreti de forta, in analogie cu sistemul endocrin. Cunoscand, la nastere, predispozitiile energetice ale acestui sistem endocrin, ne putem pronunta asupra potentialului subtil care sustine mai mult sau mai putin aspiratia si evolutia spirituala a nativului. Intre acesti centri secreti de forta, alimentati prin intermediul glandelor endocrine, si planetele sistemului nostru solar exista schimburi energetice permanente si rezonante permanente. Ne exprimam speranta ca, in foarte scurt timp, astrologi cu deschidere spre aspectele spirituale ale astrologiei vor folosi pana la ultima virgula continutul acestei carti, pentru a ajuta fiinta umana sa se cunoasca din ce in ce mai bine, atat in aspectele ei vizibile cat si in cele subtile. Si avem aici in vedere deopotriva pe cei pasionati de astrologia medicala, cat si medicii-astrologi care vor sti sa aprecieze cum se cuvine aceasta lucrare.

Inainte de incheiere, se cuvine inca o apreciere. Este, de data asta, aprecierea cartii din perspectiva limbii romane normate in perioada interbelica. Redactorul de carte nu a simtit nevoia actualizarii lingvistice, din simplul motiv ca, in ansamblul ei, cartea este un model de limba culta pentru perioada mentionata, constituind, astazi, un real document de neologisme ale vremii. In afara de corectarea unor forme gramaticale conform normelor actuale, s-au impus extrem de putine modificari asupra textului, si ele au vizat, in genere, usurarea lecturii. De exemplu, am preferat sa eliminam ghilimelele folosite de autor pentru sintagma de Case astrologice (in textul original fiind, peste tot, forma “Casele” Astrologice); de asemenea, au fost eliminate extrem de putine majuscule, simtite la momentul de fata ca nenecesare. O ultima adaptare grafica a fost eliminarea cat mai multor cuvinte scrise cu caractere italice, deoarece textul, in intregul lui, devenea obositor.

Astre si glande este un manual de astrologie foarte interesant, care face efortul – si reuseste – sa-si onoreze subtitlul, Caracter, temperament, destin. Viziunea autorului tinde sa fie una medicala, abordand tipologiile astrologice din perspectiva influentei sistemului endocrin asupra fiintei umane, fara, insa, a fi excesiv tehnic. Tocmai din aceasta cauza pasionatii de astrologie – fie ei discipoli, fie deja specializati in acest vast domeniu – pot folosi relativ usor si in totalitate cartea.

Este drept ca exista anumite limitari, provenite, inainte de toate, din faptul ca planeta Neptun, descoperita abia la mijlocul secolului al XIX-lea, la inceputul secolului XX nu permitea inca o sinteza sau o descriere corecta a influentei pe care o are asupra omului si societatii, si nici detalierea informatiilor astrologice corespunzatoare. Planeta Pluto este amintita intr-un singur loc, cu precizarea ca, fiind descoperita in 1930, “influentele ei nu se cunosc”. Iata de ce eventualele nesigurante si lipsuri trebuie intelese de la sine.

Dintr-un alt punct de vedere, astrologia romaneasca este datoare, pana pe la sfarsitul secolului XX, influentei si surselor de origine franceza (cu toate ca Eratostene mentioneaza si autori de limba engleza). Asta face ca anumite informatii sa contina “patina timpului”, adica viziunea si nivelul interbelic de intelegere astrologica. Acolo unde a fost nevoie, consultantul de specialitate a facut mentiunile corespunzatoare, fie pentru ca unele notiuni nu mai sunt actuale, fie pentru ca ele au o alta interpretare, fie pentru ca astrologia actuala pune mult mai mult la dispozitie.

La momentul plecarii in tipar a paginilor de fata, avem sentimentul de restituire mai mult decat cuvenita a acestei lucrari. Valoarea ei abia de acum incepe sa fie pretuita, Constantin Eratostene meritand din plin sa figureze alaturi de corifeii astrologiei nationale, precum un Florin Onitza sau Armand G. Constantinescu.

Sursa: Astre si glande – carte aparuta la Editura Lux Sublima

Acest web site folosește politica cookie si politica de confidentialitate conform legilor in vigoare. Dupa ce apasati butonul "Accept" va dati consimțământului privind termeni si conditiile de confidentialitate Politica de confidentialitate

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close